53. Gerards grote verrassing, bezoek aan het zijdemuseum

Vandaag kan eindelijk Gerards verrassing plaatsvinden. Wij vertrekken, weer met onze “eigen Tuktuk” chauffeur rond 09.00 uur, nu richting  het Nationale Zijdemyseum, met daarnaast een volledige productie, van zijderups, tot weven, maar ook alle designs worden hier gemaakt. Een heel aparte tak van sport.  Ik denk dat dit het enige museum is waar we geen entree hebben hoeven te betalen, maar we hebben ons laten vertellen, dat dit alleen van promotie wege is, omdat ze graag internationale erkenning willen hebben. Ze zijn nog geen 20 jaar bezig met deze productie, dus dat zal echt wel iets moois worden voor de toekomst. Hierna volgt een fotosessie, hoe het hele proces in zijn…

52. Bezoek aan een van de 7 wereldwonderen Angor Wat de hoofdtempel

Hou er wel rekening mee, naar welke tempel of paleis je ook gaat, als vrouw niet naar binnen mag, met blote schouders of korte broek dus had ik altijd een shirt met lange mouwen en een lange broek in mijn rugzak.   Met de eigenaar van de Tuktuk, hadden we een prijs afgesproken van $18,00 voor ons tweetjes voor de hele dag naar Angor Wat en daarna nog naar de Angor Bayon. In het hotel hadden we $ 40,00 p.p. moeten betalen. Je moet natuurlijk altijd zelf de entree betalen en die is $ 36,00 p.p. heel veel geld vinden wij, maar de bevolking van Cambodja heeft gratis entree en…

51. Op weg naar Siem Reap en een leuke Nederlandse ontmoeting

Vandaag vertrekken wij van Phnom Pengh naar Siem  Reap, waar we de Angor Tempels willen gaan bezoeken en wil ik Gerard verrassen met een bezoek aan het Zijdemuseum, waar hij nog niets van weet. Hier zie je hoe zijde ontstaat, van de Moerbeiboom waar de zijderups zo van geniet, tot zijdedoek dat hier wordt geweven, een proces van A tot Z. We zouden met de bus naar Siem Reap, maar ook hier werd het ons van alle kanten afgeraden, zelfs van doorgewinterde backpackers. Iedereen trekt de gordijnen dicht in de bus en gaat liggen slapen. Waarom zouden wij ons zelf gaan treiteren, terwijl je met het vliegtuig minder dan een kwart…

50. Een mooi gesprek met een trotse Cambodjaan

Na een bezoek te hebben gebracht aan de Russische Market en de New Market spraken we met elkaar af, om voor de laatste keer naar de Boulevard aan de rivier te gaan, waar 3 dagen lang, woensdag, donderdag en vrijdag alle Festiviteiten plaatsvinden, die in 3 dagen tijd circa 2-2,5 miljoen mensen op de been brengen in Phnom Penh, het lijkt wel of heel Cambodja de hoofdstad bezoekt. Wij waren gisteravond, na het etentje bij Petar en Claude, nog even naar de Boulevard gegaan om  te proeven wat dat Waterfestival precies in hield. Veel vuurwerk, met ontzettend harde knallen, je zou bijna jalours zijn op iemand die doof is, hier vinden…

49. Cambodja – Laos 3-1

Ook hier een prachtige zonsondergang, waar we natuurlijk even een plaatje van hebben geschoten. Het duurt meestal maar 10 minuten  en dan is het ook donker. Wij waren uitgenodigd voor een etentje bij Petar en Claude in hun hotel, op de 17e etage, de Zwitsers die wij onderweg van Kamput naar Phnom Penh in de bus hebben ontmoet en later bij het koninklijk paleis. Het deed ons even denken aan de Alphatoren, mooi uitzicht, maar je kunt in Zuid Oost Azie, je hart ophalen aan hoge gebouwen. We werden ongemerkt getuige van de voetbalwedstrijd Cambodja tegen Laos, die in 3-1 eindigde voor Cambodja. We zagen vanuit hun hotel 22 heel…

48. Waarom greep hier nooit iemand in? de Killingfields en Kamp 21

Wat een verschrikkelijk lijden en volksverminking heeft hier plaatsgevonden door Pol Poth e.c. hier aangericht en voor mij onbegrijpelijk en het maakt mij nog steeds boos, dat hier door niemand Is ingegrepen. Om een agrarische staat te stichten liet hij generaties met intelligente mensen liquideren, zelfs mensen met een bril waren voor hem een bewijs dat ze intelligent waren en werden ook vermoord. Deze schilderingen zijn opgetekend uit verhoren van daders, die aan de holocaust hebben deelgenomen. Wat staat ons te wachten, we horen zoveel verschillende verhalen, hier kun je het niet hebben over je laten verrassen, dat een mens iemand zo iets kon aan doen en zonder respect zoveel…

• Cambodja,  Start: Nederland

46. De eerste dag in Phnom Penh wat gaan we doen? Het Koninklijk Paleis?

Omdat we ons nooit ver van te voren willen vastleggen wat we welke dag gaan doen, was het vanmorgen de tuktuk nemen en kijken waar “de tuktuk” zou stranden. De eerste dag is altijd even met jezelf overleggen waar je wilt beginnen. Wij dachten dat het misschien zinvol was om ons eerst eens richting Boulevard aan de rivier te laten brengen en kwamen zo uit bij het Koninklijk Paleis.        Een bezoek aan het Koninklijk Paleis brengen heeft altijd wel iets bijzonders, maar vandaag wel helemaal, want de komende drie dagen is er groot feest in Phnom Penh en het koninklijk paleis is vanalf vandaag 11.00 uur voor drie…

45. SPANNEND! van Ha Tien, in Vietnam via Kamput Cambodja, naar Khnom Penh in Cambodja

Vanochtend was het wel echt spannend, want konden we wel zeggen ” busje komt zo” we hielden er rekening mee, dat het busje te laat zou zijn, dit zou vervelend kunnen worden voor onze aansluiting in Kamput,  omdat we aan de grens met Cambodja de formulieren nog in moesten vullen voor een VISA on Arival en dat neemt altijd wat meer tijd in beslag dan je denkt en heeft ook vaak iets te maken met de douaniers die er zitten. Om tien over zes heb ik aan de receptie van het hotel gevraagd toch maar even te bellen waar het busje bleef, dus nog 10 minuten langer wachten en inderdaad…

• Start: Nederland,  Vietnam

44. Op weg naar Cambodja met een tussenstop in Ha Tien, Vietnam

We stonden vanmorgen op en hadden voor het eerst fikse regen- en onweersbuien. Het hotel was geweldig, maar het eiland, is qua natuurschoon en properheid niet echt een eiland om nogmaals te bezoeken. Stranden zijn veelal verpaupert, smal en op sommige plekken geen doorgang en wil je verder gaan over het strand, blijkt dat je moet betalen voor de doorgang bij verschillende hotels. Daarbij komt, dat op verschillende plekken de Russen gaan overheersen en dat zijn niet direct de mensen waar wij op zitten te wachten tijdens onze vakanties. Vietnam is natuurlijk van huis uit communistisch, en nog, en is het contact in Rusland snel  gelegd en niet zo verwonderlijk, ook…