• Costa Rica,  Start: Nederland

120. Costa Rica wat kun je lelijk zijn, maar ook zo mooi!

De derde dag gingen we het binnenland van Costa Rica in, want we wilden toch wel het mooie van de Costaricaanse natuur zien en proeven. We wilden dit gedeelte van de Stille Oceaan van Costa Rica zo snel mogelijk verlaten, want we vonden het jammer van de tijd. Bijna onbegrijpelijk, (misschien hebben we iets gemist) dat reisbureau’s je hier een week neer kunnen zetten, maar soms zijn mensen heel tevreden met een week in een resort aan het zwembad. Wij zijn in de gelukkige omstandigheden, dit gebied te kunnen verlaten op zoek naar beter.  De weg naar ons volgende onderkomen, wat echt midden in de natuur moest zijn, vonden we…

119. Costa Rica een vreselijke vlucht

Hoe mooi is Costa Rica, een land waarop ik mij erg verheugd heb. Prachtige natuur en vooral een schitterende dierenwereld, dus veel Flora en Fauna. Vandaag gaan we Zuid Amerika verlaten en vertrekken naar Midden Amerika. We werden door een broer van onze taxichauffeur die ons een dagje had rondgeleid door Peru, naar het vliegveld gebracht. Wel weer een mooie prijs afgesproken en hem voor het keurig op tijd zijn en het behulpzaam zijn met de bagage etc een leuke tip gegeven en daar was de man maar wat blij mee. Het is altijd weer een tijd wachten op het vliegveld, maar die besteden we meestal goed, als er WiFi…

• Start: Nederland

118. Peru, happen in het zand!

Wij lezen, dat in Nederland, de discussie weer oplaait, wel of geen koningshuis. Ik ben van mening, dat een koningshuis heel wat meer rust geeft,  dan een president om van de kosten maar niet te spreken. Er is vaak zoveel corruptie in de landen met een president, dat je moet zeggen, god zij dank dat wij in Nederland nog een koningshuis hebben. Wij vinden het jammer, dat veel Nederlandse jongeren, helemaal niet bezig zijn met de politiek. Ze hebben er geen weet van, wat een President kost en wat hij/zij allemaal kan uithalen, wat een koning of koningin niet kan, omdat deze, gecontroleerd worden door het parlement en een president,…

117. Een bezoekje aan Joran v.d. Sloot?

Voor wij vertrokken op onze wereldreis, hadden we natuurlijk de te bezoeken landen in kaart gebracht, dus iedereen kon een beetje meeleven waar we waren en waar we naar toegingen. Toen ik het met mijn zusje Riet had over Peru, zij heeft een erg leuke humor en vroeg ze of ik Joran v.d. Sloot nog even ging bezoeken. Ik zij haar dat ik alle mogelijke moeite zou doen, maar moet helaas erkennen, dat het ons niet is gelukt. Joran woont te ver weg van Lima, hij zit n.l. heerlijk in de “zon” of heet dat “nor” in zuid Peru in de stad Ancon en Joran  wil kennelijk alleen bezoek van mensen…

116. Cathedral Basilica of Lima

Aangekomen in Lima en altijd fijn, dat je midden op de dag arriveert, zodat je al een heleboel van de omgeving kunt zien, mooi of lelijk. We schrokken wel een beetje, toen we met de sutthle van het hotel van het vliegveld naar het hotel werden gebracht. De armoede straalde overal vanaf, de huizen de omgeving en de mensen. Dat veranderde toen we meer richting ons hotel kwamen en zagen, dat er ook nog een ander Peru is. Er zijn heel wat nieuwe wijken gebouwd en vooral in de business wijken ziet het er goed uit. Ik kom op de armoede nog terug, als we over een paar dagen verder…

115. Peru, zo bijzonder, Lima Cusco en Machu Picchu

LIMA, CUSCO, MACHU PICCHU Het duurde even iets langer dan ik had voorzien, je wilt n.l. graag alles publiceren, maar geleidelijk aan zullen jullie begrijpen dat verhalen schrijven met foto’s erbij plaatsen, iets meer is dan even een half uurtje ergens n een hoekje gaan zitten schrijven en klaar. Nee, het neemt wat tijd in beslag en tussendoor moet je natuurlijk ook nog reizen om dat op papier te zetten wat je beleeft en gezien hebt en dat is voor ons natuurlijk alles twee keer beleven, dus zijn we straks niet 8 maanden weggeweest, maar 16 maanden. Ik ben maar een klein eenmansbedrijfje op reis, maar merk dan ook direct…

114. Fenomeen in Chile

Soms raak je niet uitgekeken op iets en vandaag zijn het de grote diversiteit van deuren. Het begint altijd bij een onderwerp en dat boeit je dan zo, dat er nog vele volgen, die je nog veel meer boeien.     Je kunt zo nog dagen doorgaan, iets wat me nooit zo erg is opgevallen, maar pas echt bij stilstond, toen ik in diverse straten, maar ook in Valparaiso zoveel verschillende deuren zag. Mooi Chile, we hebben deuren opengedaan en ook weer dicht, maar de deur in ons hart zal altijd openblijven, wat een schitterend land en een land met heel veel mooie mensen. We hopen nog eens terug te…

• Chile,  Start: Nederland

113. Tocht door de Andes, 2 dagen later Val Paraiso

Op zondag gaan we eerst naar de Mercator markt in het centrum van Santiago de Chile, in de buurt van de Plaza de Armes,  waar tussen de ontzettend uitgebreide viskramen en de restaurants, de reisbureaus staan, die hier hun tickets voor de reizen aan de man brengen. Daar tussen de viskramen, staan de reisbureaus, dus als je niet echt tegen de lucht van vis kunt,  dan moet je even iemand anders sturen, want hier is de plek, waar je tickets kunt kopen voor allerlei reizen en waar wij de tickets moesten halen voor het Andesgebergte  en Val Paraiso. Daar is een grote vismarkt en giga aan restaurants, die helemaal uitpuilen en…