New Zeeland,  Start: Nederland

97. Van Sydney naar Auckland in New Zeeland

image_pdfimage_print

Afscheid van Australië.

Clochards zijn overal, zo ook hier in Sydney, hij was wel toe aan een lekker voetenbadje
We blijven ook in New Zeeland wel links lopen en rijden,

We kijken met een heerlijk gevoel terug op ons fantastische verblijf in Australie.  Dit was natuurlijk ook zo geweldig, omdat we over de 3000km hebben kunnen zien in dit land. Natuurlijk zitten er af en toe wat mindere omgevingen tussen, ook mindere hotels en RB&B’s, maar rotte appels zijn overal te vinden en die komen we ook zeker in New Zeeland tegen. Maar wat is het dan mooi als je van al die andere positieve plekken wel kunt genieten en bijna uit je dak kunt gaan

We waren goed voorbereid en gingen de dag voor vertrek richting een hotel bij de luchthaven, geeft een beetje meer rust, als je s’morgens op de luchthaven moet zijn.

in Australie en New Zeeland, kom je bijna geen douane meer tegen en is net als het inchecken en luggage drop, geautomatiseerd, maar er gaat ook nogal eens wat fout in het systeem en dan is er natuurlijk alsnog controle door een mensenhand nodig. Maar ik denk dat dit geen jaren meer duurt, dan gaat alles automatisch en komen er bijna geen mensen meer aan te pas. De grootste flauwekul die er is, de controle op de handbagage, niet dat er geen controle mag zijn, natuurlijk niets op tegen, maar op elk vliegveld is het anders. Soms zijn de mensen die je door moeten laten compleet onbeschoft, want daar speelt macht een heel grote rol. De ene keer mag Gerard met een pot crème van 150ml vol er wel door en de volgende keer met een klein restje in diezelfde pot, wordt het weggegooid. Onbegrijpelijk en er zijn dan ook veel opgefokte mensen die zich daar niet in kunnen vinden.

Weer een bezoekje aan een luchthaven, nu in Sydney
Nergens meer douane, alles automatisch, maar bleef ook wel eens haperen
Alles is geautomatiseerd maar werkt niet altijd
Voorbereidingen papierwinkel voor New Zeeland
Mooi overzicht van het hele gebied

Na een uitstekende vlucht, werden we met de taxi naar weer zo’n heerlijk hotel, Cordis, in Auckland gebracht. Wat is het ene verblijf toch een verschil bij het andere.

Aankomst in Auckland
Aankomst op de luchthaven New Zeeland en krijg je er meteen een klein reglement bij, wat belangrijk is in New Zeeland
Inchecken in Het Cordis hotel en wat een lieve Filipijnse receptioniste

We gingen s’middags nog even wandelend een deel van de binnenstad van Auckland in, om de stad wat te leren kennen en hebben er van genoten met het heerlijke weer, 26 graden.

Auckland is een redelijke stad met een grote universiteit en veel faculteiten, maar is meer een stad met een dorpsmentaliteit en dat zie je ook weer terug in de winkels.

Dit is een van de leukste vervoermiddelen, het electrische stepje, die we hebben gezien en gebruikt.Je abonneerd je op de app en betaald dan per minuut het gebruik. Je voelt je echt weer even een teenager.

We hebben heerlijk gegeten in het hotel, Cordis heeft een schitterend restaurant en een van onze gastheren kwam uit Oostenrijk, het Salzburgerland. Hij was met zijn ouders verhuist op zijn dertiende en sprak nog zeer goed Duits, maar dat kwam misschien ook wel omdat hij afgelopen jaar, een half jaar in Oostenrijk was geweest en was zodoende ook in de horeca terecht gekomen.

Een heel gezellig en goed restaurant in het Cordis hotel
Een heerlijke maaltijd

De volgende dag hebben we weer de benenwagen genomen om zoveel mogelijk van Auckland te leren kennen en hadden we afgesproken, dat we in de stad zouden gaan ontbijten. Nou dat was niet zo erg gemakkelijk, maar na een hele wandeling, kwamen we eindelijk in het pakhuis aan de kade terecht, waar het geen ontbijt werd maar een brunch. Hier spraken we met een heel leuk meisje die oorspronkelijk uit Litouwen kwam en hier tijdelijk was blijven hangen. Zij gaf ons een zeer goede service en ook nog een paar goede tips.

Een “brunsje”
Een schitterende ontmoeting met Victor uit Hong Kong, Yuka komt uit Japan en hebben samen een dochter Leah van 16 maanden. Zij hebben elkaar een paar jaar gelden tijdens het backpacken ontmoet. Victor doet veel reclame voor Huawei, Coca Cola etc. Dus kan zodoende blijven reizen over de hele wereld.

wat een gezellig restaurant in een oud pakhuis

Het meisje uit Litouwen

Daarna zijn we verder door wat leuke kleine straatjes gelopen en hebben de televisietoren bezocht. Daar heb je een mooi uitzicht, alles is vlak in Auckland en er is bijna geen hoogbouw, zal zeker ook met de ruimte te maken hebben. Als je in de televisietoren bent, moet je goed opletten en ook aan de juiste kant zitten, omdat er aan bungee-jumpen wordt gedaan vanaf deze toren en is best een leuk gezicht. Er zit gedeeltelijk een glazen vloer in deze etage, waardoor je zo op straat kijkt vanaf de 55ste etage

De televisietoren
Door de glazen vloer kijk je zo op straat voor heel veel mensen eng.
Er zijn wel wat aardige optrekjes
Hier en daar een kerk

Aan het einde van de dag zijn we naar een autoverhuurbedrijf gegaan om alles voor ons vertrek van de volgende dag in gereedheid te brengen. Zorg er voor dat je een internationaal rijbewijs hebt, anders wordt het $NZL 40,00 duurder want dan moet er een geautoriseerde vertaling gemaakt worden door een jurist van je rijbewijs in het Engels. Is natuurlijk alleen maar een gelddeuntjes, want er zijn ons zeker al honderden voorgegaan, dus gewoon even een copy je naam er in en dat voor $NZL 40,00. Als je vraagt waarom, dan is dat er zoveel touristen zijn en er teveel ongelukken gebeuren. Wij denken dat het niet aan de tourist ligt, maar aan de New Zeelander zelf, want de snelheden die hier gereden mogen worden zijn op diverse wegen veel te hoog, maar de kruisjes zijn dan ook niet van de lucht.

Algemeen als je naar meerdere landen gaat:

Een internationaal rijbewijs is sowieso gemakkelijk ook voor scooterrijders, omdat je dit anders weer moet melden bij een politiebureau en kost ook weer omgerekend € 25-40. Morgen rijden wij in een heel leuk autootje, ook weer links, dus duim maar voor ons, dat we ook deze twee weken weer zonder krasjes doorkomen.

Volgen jullie ons naar Rotorua? 194 kilometer zuidelijk van Auckland, het zwafelgebied van New Zeeland, voor de een is het een “stinkstad” en voor de ander heeft het alles te maken met de gezondheid. Ze noemen het ook wel de meest bizarre stad van New Zeeland, wij gaan kijken wat er  te beleven valt.

Please follow and like us: