New Zeeland,  Start: Nederland

100. Gisborne, Tauranga, Whangarai

image_pdfimage_print

Na ca. 215 km vanuit Napier, komen we na een prachtige route aan in Gisborne. We hadden ons er heel veel van voorgesteld, maar het was al met al niets.

We beginnen altijd graag met een goede kop koffie en dat is meestal bij een bakker, dus onthou het goed, als je goeie koffie wilt, bij de bakker, zij hebben hele lekkere taartjes bij de koffie, hartig of zoet.

Koffie, koffie, lekker bakje koffie
Tweede kopje koffie 35 jaar later

We hadden een overnachting in een top 10 Holiday Park Waikanae Beach geboekt, dit i.v.m. gebrek aan hotels, een slaapkamer met twee eenpersoonsbedjes, maar nog geen wasbakje om je handen te wassen. Maar wel even meer dan € 100,00 neertellen voor een overnachting.

Ik voel me net een soldaatje
Voor de touristinformatie

Wij zijn erg geschrokken, hoe duur alles is in New Zeeland. Hotels zijn schreeuwend duur, voor een overnachting in een heel simpel hotel, met de inrichting uit de jaren 50-60, moet je minimaal rekenen op € 100,00- €150,00 zonder ontbijt en weinig service.

Wij schrikken ervan hoe mensen ook bij de RB&B’s € 100,00 tot        € 200,00 durven te vragen voor een slaapkamertje, je zou bijna zeggen van voor de tweede wereldoorlog.
Natuurlijk glippen er af en toe heel goede doorheen, maar voordat je die hebt gevonden, ben je bijna een dag verder met zoeken.

Wij lopen in New Zeeland, niet over van enthousiasme en met welk gemak mensen ergens geld voor durven vragen en meteen komt daar achteraan, dat ze maar in een klein land wonen en alles daardoor zo duur is. Wel sta ik dan weer versteld, dat de winkels in veel plaatsen maar vanaf  9 of 10 uur open zijn, maar is alles om 16.00 alweer gesloten, volgens mij kun je dan ook geen zaken doen. Weinig service en beslist niet overal even aardig. Dus hou er rekening mee, dat New Zeeland heel erg duur is.

In Gisborne hadden we dat ook, de dame in de receptie, van Whaikanae   Beach, was zo’n  vervelend W………die ons bijna de deur uitkeek, toen we de sleutel kwamen halen. Als je wilde douchen dan in zo’n douche als bij sportclubs en moet je snachts naar de wc, dan over het terrein naar diezelfde douchehokken.

De enige mogelijkheid om even te zitten, te eten of te drinken, was buiten

S’avonds was het een crime, om een restaurant te vinden, en dat in een stad van ca. 40.000 inwoners, om überhaupt een beetje gezellig te kunnen eten. De ene takeway na de andere takeway. De enige mensen, die hier weer echt actief zijn, jawel je raad het goed, de Chinezen, zij serveren dan ook meteen Chinees, Koreaans, Japans en Thais.

Een van de weinige beelden in een voor ons nietszeggend park
Het enige wat een beetje redelijk was, was de zonsondergang

De volgende ochtend waren we gedoemd om naar een Mcdonalds te gaan voor het ontbijt, dus waren hier gelukkig maar een nacht en konden we na het ontbijt vertrekken naar Tauranga.

TAURANGA

De weg van Gisborne naar Tauranga ging door het binnenland, we hadden n.l. eerst langs de kust gewild, maar dat was naar Tauranga, zeker 5-6 uur meer rijden, met alleen af en toe de kust te zien, dus sneden we een stuk af, om naar Tauranga te rijden, zodat we daar s’middags nog wat zouden kunnen genieten van de stad.

Een prachtig uitzicht bij het hotel

In Tauranga aangekomen bij ons hotel Waterfront, zag dat er heel wat beter uit met een heerlijke jacuzzi en een schitterend uitzicht.   De Zuid Afrikaanse dame, was getrouwd met een New Zeelander en was echt een gezellige en goede zakenvrouw.

Uitzicht vanuit ons bed over zee
Heerlijk uitzicht

We zijn eerst even de stad ingegaan en dat was heerlijk. Fantastische cafeetjes en restaurantjes en op de wandeling terug naar ons hotel, liepen we langs de boulevard, waar de jeugd heerlijk aan het duiken en zwemmen was,  vanaf een oude brug.

Dit is altijd het vaste ritueel even een toast uitbrengen, dat we weer goed zijn aangekomen
Het eten was er verrukkelijk
Heel wat jeugd aan het duiken

Dan loop je naar huis en dan zie je deze hoogzwangere dame, zo dronken als een toeter haar roes uitslaapt, gewoon voor een winkel.

Hoogzwanger, maar wel onder de drank of drugs

In het hotel, hebben wij een tijd lang zitten lezen en gezellig voor het naar bed gaan met een heerlijk wijntje de jacuzzi in, puur genieten en dat in de prijsklasse, die bijna onder het kamertje in Gisborne lag, dus dat was dubbel genieten na de deceptie van de dag ervoor. We sluiten nu even de deur voor jullie en gaan gezellig met ons tweetjes, genieten van de jacuzzi, zie jullie straks weer aan de andere kant van de deur oké.

Heerlijk rustig zitten lezen

WHANGAREI

Onderweg van Tauranga de volgende dag naar Whangarei, 375 km. hebben we heerlijk genoten van de prachtiger weg langs de kust. Een schitterende aangelegde autoweg, waar het af en toe jammer was, dat we harder moesten gaan rijden, want de snelheid die hier gereden mag worden is 100 kmh, vonden wij veel te hard voor deze secundaire wegen, maar je hebt natuurlijk wel te anticiperen in het verkeer en anders keken we waar het kon en gaven richting aan zodat ze ons voorbij konden rijden.

Prachtige natuur, in de ochtend

Na 375km kwamen we aan in Whangarei en hadden hier een RB&B, van een Engels echtpaar, die dit huis voor veertien jaar gelden hadden gekocht en geleidelijk hadden omgetoverd tot een B&B en zag er heel goed uit, met een prachtig uitzicht op de bergen met in hun eigen weilanden aan het einde van de tuin, drie schitterende lama’s. Zij vertelde mij dat het drie wat oudere mannetjes waren en dat deze maar ca. $NZ 500,00 kosten, omgerekend ongeveer € 300,00, want als je vrouwtjes zou kopen, was je ongeveer € 5000,00 kwijt per lama en zij hadden ze alleen maar voor de gezelligheid.

Prachtige Lama’s, ze spugen niet en eten uit je hand

Ook hier was in de nabije omgeving geen echt goed restaurant, dus gingen wij naar de aangewezen plek, waar een Thais restaurant zou zijn, Daar aangekomen, was alles nog gesloten, alleen de takeaway’s waren open, dus besloten we maar Chinees  mee te nemen. We hadden ons heerlijk op het terras geïnstalleerd en keken met genoegen, met een lekker “bakje” de wijde wereld in. We kregen bij de Chinees zoveel eten mee, dat we besloten de rest mee te nemen voor de volgende avond, het leek net of we aan het camperen waren maar dan in een mooie luxe tent.

Een “buitengewone” portie.

We hebben hier heerlijk geslapen en na een fantastisch ontbijt, ging het richting Cape Reinga om te kijken wat Abel Tasman hier teweeg heeft gebracht. Ik ben benieuwd wat jullie hier nog van weten.

See You

werkelijk naar onze zin en kunnen zo de volgende ochtend

Please follow and like us: