Chile,  Start: Nederland

113. Tocht door de Andes, 2 dagen later Val Paraiso

Op zondag gaan we eerst naar de Mercator markt in het centrum van Santiago de Chile, in de buurt van de Plaza de Armes,  waar tussen de ontzettend uitgebreide viskramen en de restaurants, de reisbureaus staan, die hier hun tickets voor de reizen aan de man brengen.

De grote vismarkt

Daar tussen de viskramen, staan de reisbureaus, dus als je niet echt tegen de lucht van vis kunt,  dan moet je even iemand anders sturen, want hier is de plek, waar je tickets kunt kopen voor allerlei reizen en waar wij de tickets moesten halen voor het Andesgebergte  en Val Paraiso.

Daar is een grote vismarkt en giga aan restaurants, die helemaal uitpuilen en het lijkt wel net of heel Chile uit eten is. Heel gezellig met Chileense muziek.

Heel gezellige bandjes, met Chileense muziek
Geen tafeltje was meer vrij

Heerlijke schotels, vooral vis natuurlijk.

Naar de Andes

Vroeg opstaan, want om zeven uur worden we afgehaald. Er kwam een mooi busje met ca. 20 personen voorrijden, d.w.z. 15 Brazilianen, 2  Duitsers en wij de 2 Nederlanders. Je hebt eerst ca. 1 uur nodig, om de stad te verlaten en dan begint de uiteindelijke reis.

Lekker wat meer ruimte

We hadden de stad nog niet verlaten, toen er een Braziliaan op stond en vroeg of de bus kon stoppen. Zij hadden alleen maar heel luchtige zomerkleding aan en wisten niet, dat we vandaag naar een koud gedeelte zouden gaan, rond de 5-10 graden.

Ze besloten om hier niet verder mee te gaan, dus kregen wij ineens 5 plaatsen extra en dat was heerlijk, niet zo hutje mutje op elkaar gepakt,

Om ongeveer 10.00-10.30 uur, was er een sanitaire stop en kon er koffie worden gedronken. Ik stond te kijken, hoeveel busjes hier stopten dus we waren niet de enige, die vandaag door de Andes, naar de kalkbaden gingen.

koffiepauze

kopje koffie

Weet je, dat we hier ook niet het gevoel hadden, dat we naar een echte touristische attractie gingen, want iedereen is wel heel erg geïnteresseerd in de natuur en het land, 90% is backpacker en er zijn geen andere mogelijkheden deze streken te bezoeken dan met een organisatie, of met een huurauto.

We hadden een niet al te zachtzinnige chauffeur, dus zitten we waarschijnlijk morgen met heel wat blauwe plekken.

Onderweg kwamen we bij een kalkwinning en deze kalk wordt veel geëxporteerd als gips voor de ziekenhuizen. Ik persoonlijk kan me niet voorstellen, dat het in de buurt van die kalkverwerking gezond wonen en/of werken is, denk dan meteen aan stoflongen.

Even een korte pauze
Al zou de foto alleen al voor de wolken gemaakt zijn.
Vrachtwagens vol kalk.
Kalk dat gebruikt wordt voor gips in ziekenhuizen, wereldwijd.

Nu gaan we richting de kalkbaden en zijn benieuwd hoe dit georganiseerd is in verhouding tot de zwavelbaden in New Zeeland, waar we ons een hele dag konden vermaken.

Een overweldigende natuur
De kalkbaden vanaf 50 graden celcius
De prachtige kleuren vanuit het kalkbad.

Gerard geniet er van
Je blijft redelijk drijven.

Prachtig die bergen.

Gerard op de achtergrond, buiten het water een graadje of 10.

Buiten het water lekker frisjes.

Aan het einde, waar we niet verder de bergen in kunnen, zijn een viertal kalkbaden en gaan we kijken of we er in gaan ja of nee. Er werd ons gewaarschuwd, zeer voorzichtig te zijn  met onze bezittingen, want er blijken vaak mensen te zijn, die hier speciaal zijn om te stelen. Wij hebben dan ook besloten, dat Gerard het water in gaat en ik op de spullen zou passen. Het is een drukte van jewelste, dus dat is een goede beslissing.

Gerard vind het heerlijk, maar wij vonden het heel wat beter georganiseerd in Rotorua New Zeeland, waar we in de zwavelbaden waren en daar waren veel meer baden en ook meer mogelijkheden om te ontspannen dan hier. In het bad van 50 graden was het niet mogelijk langer dan een paar tellen te zitten,  de meeste mensen zaten in het bad van 38-40 graden en het krioelde dan ook van de mensen, dat vond ik wel heel erg druk.

Gerard was helemaal wit van de kalk, dat in het water zit, toen hij uit het water kwam, maar we nemen aan dat dit ook gezond is, dan maar een halve dag wit en vanavond onder de douche als we thuis komen, spoelen we alle kalk er weer af.

Mooie witte kalkbeentjes

Aan het einde van de reis gingen we naar een groot stuwmeer, waar we were even een stuk langs het meer konden wandelen en foto’s maken. Deed me veel denken aan Tafjord in Noorwegen, waar ik een aantal jaren heb gewoond. Herinneringen komen op sommige plekken weer boven. Een stukje verderop, waren er midden in de natuur een aantal tafels met parasols, waar een heerlijk drankje werd geschonken, met allerlei hapjes. Heel apart en heel gezellig en kom je ook met iedereen in gesprek, waar je de hele dag mee opgetrokken bent.

Het stuwmeer
Ontspanning met een hapje en een drankje midden in de ruwe natuur.
Heel gezellig
De groep waar we de hele dag mee optrokken.

Wat heerlijk, om na zo’n mooie, maar zeer vermoeiende dag een dagje vrij tussendoor te plannen. We gaan vandaag heerlijk rustig onze rugzak weer inpakken en alles is even goed nakijken, en zo inpakken, dat we op onze volgende reis, de warme kleding bovenin hebben, want daar is het snacht’s 5-10 graden, maar kan het ook veel regenen en kan het redelijk koud zijn overdag. We gaan van het positieve uit, dat we ook af en toe een beetje geluk hebben en wie weet is dat ook zo in de bergen.

Een avondje thuis bij onze Chileense vrienden.

Met de metro gingen we zelf op zoek om uit te vinden waar Diego en Ricio wonen en het lukte ons zowaar. Zij stonden reeds aan de buitenkant van de Metro ons op te wachten, waren iets later dan afgesproken, we hadden geen rekening gehouden met de drukte in de metro, want het was wel spitsuur.

De metro in spitsuur

Heel  gezellig s’avonds uitgenodigd en bij Rocio en Diego op bezoek geweest. Leuk om ook eens een keer bij de mensen van een land thuis te zijn en spreek je soms over totaal andere dingen, dan wanneer je elkaar in het hotel spreekt waar je op vakantie bent.

Diego
Auerido Rocio en Diego gracias por la agradable velada😍😍

Valparaiso

Onze laatste dag gaat door de wijnstreek richting Valparaiso. We werden keurig van ons appartement afgehaald om 08.00 uur en naar de bus op een verzamelplaats gebracht. Er was volop plek in de bus en alles was weer uitstekend geregeld. We hadden een fantastische chauffeur, het tegenovergestelde van twee dagen geleden, de rust zelf en een reisleidster, die ons fantastisch op de hoogte bracht over het wijngebied, maar ook later in Valparaiso, wat een gebied apart is.

Een schitterend wijngebied

Valparaiso is een zeer schilderachtige stad in Chile, heel kleurrijk, door alle kleuren waarin de huizen zijn geschilderd, maar ook weer de prachtige muurschilderingen etc.

Op weg van de kust naar Val Paraiso
prachtige gebouwen
Een mooie kust maar wel een erg smal strand

Het is een leuke kuststrook, maar niet echt rijk aan strand. De zee is er ook vrij wild en het water niet echt van een lekkere temperatuur en nodigde niet echt uit om te gaan zwemmen. Valparaiso ligt aan de Stille Oceaan. Natuurlijk vinden mensen het altijd heerlijk om even pootje te baden, maar het water vonden ze wel wat koud. Veel Argentijnen hebben hier bezittingen, want ze zijn veel dichter bij de kust in Chile dan in hun eigen land aan de Atlantische Oceaan aan de Oostkust.

Na onze lunchpauze gingen we het schilderachtige gebied van Valparaiso in, Valparaiso is vooral bekend door de grootste havenplaats van Chile aan de westkust. Leeft ook vooral van tourisme. Valparaiso heeft ca. 700.000 inwoners.

Wil je echt Valparaiso een beetje leren kennen, neem dan even de tijd, om van bijgevoegde kleurrijke foto’s te genieten.

Elkaar de hand reiken is niet zo moeilijk
Soms zijn het echte kunstwerken
Uitzicht op zee

Veel smalle doorgangen

Wat een bijzondere stad, waar niet overal de rijkdom van afstraalde, maar de mensen toch iets uit het leven maken.

Morgen staat er voor ons een bijzondere reis op stapel, maar wil jullie nog graag eerst van een fenomeen in Chile laten genieten, alvorens wij naar Peru vertrekken, dus zien we elkaar morgen weer.

Please follow and like us: