Start: Nederland

115. Peru, zo bijzonder, Lima Cusco en Machu Picchu

image_pdfimage_print

LIMA, CUSCO, MACHU PICCHU

Het duurde even iets langer dan ik had voorzien, je wilt n.l. graag alles publiceren, maar geleidelijk aan zullen jullie begrijpen dat verhalen schrijven met foto’s erbij plaatsen, iets meer is dan even een half uurtje ergens n een hoekje gaan zitten schrijven en klaar. Nee, het neemt wat tijd in beslag en tussendoor moet je natuurlijk ook nog reizen om dat op papier te zetten wat je beleeft en gezien hebt en dat is voor ons natuurlijk alles twee keer beleven, dus zijn we straks niet 8 maanden weggeweest, maar 16 maanden.

Ik ben maar een klein eenmansbedrijfje op reis, maar merk dan ook direct als ik mijn kijkcijfers bekijk, dat deze even iets teruglopen, dus heb je bijna het gevoel, dat je tv-producent bent en je toch aktief moet blijven. Ik ben producer, schrijver, regisseur etc etc. Even terug met de voetjes op de grond Trudy, want je moet wel nuchter blijven, er komt geen kijk-en luistergeld binnen, of geld uit de reklamepot. Dus lieve mensen met de assistentie van Gerard, die de eindcontrole heeft, schrijf ik rustig verder en vertrekken we vandaag, naar een van de meest kleurrijke landen in Zuid Amerika, Peru.

Zo kleurrijk is Peru echt, als in deze marktkraampjes

De taxi staat voor om 6.00 uur, dus dat wordt weer een lange dag. Eerst vliegen we van Santiago de Chile naar Lima en dan van Lima naar Cusco.

We werden door de taxi naar het vliegveld gebracht
Wachten op de luchthaven voor het vliegtuig
Ik kom eraan Gerard, nog even een plaatje schieten

Aangezien we op tijd landen in Lima, d.w.z. rond 12.00 uur, moeten we nog een keer 6 uur wachten om naar Cusco te vliegen.

Van Santiago de Chile naar Lima
Daarna van Lima naar Cusco

Daar hadden we niet zo heel veel trek in, dus dan maar langs de bali van Latam. Bij de vliegtuigorganisaties snijd het mes altijd aan twee kanten, jij vult een vliegtuigstoel op in een vliegtuig eerder en zij kunnen een extra ticket verkopen voor het vliegtuig waarmee jij zou gaan. Nee, wil je iets wijzigen, dan kost dat € 40,00 per persoon voor een binnenlandse vlucht en voor de meeste buitenlandse vluchten is dat € 80,00. Wij waren blij, dat we om 15.00 uur konden vliegen, want we waren reeds ingecheckt in ons hotel op het tijdstip dat we anders nog uit Lima hadden moeten vertrekken.

Cusco

Cusco ligt op een hoogte van 3399 meter en heeft ca. 430.000 inwoners. Voordat de stad in de 16e eeuw door de Spanjaarden werd veroverd, was het de hoofdstad, cultureel en religieuze centrum van het Inkarijk.

Cusco werd met de komst van de Spanjaarden, veroverd maar ook geplunderd.

Veel bouwwerken die de Inka’s hadden gemaakt, werden door de Spanjaarden afgebroken en als bouwmaterialen gebruikt voor hun eigen katholieke kerken. De katholieke priesters en nonnen, zijn hier nog steeds te vinden.

Een katholieke priester

Cusco werd in 1650 door een grote aardbeving getroffen, waardoor de hele stad werd verwoest. In 1950 werd een groot deel van de stad opnieuw verwoest door een aardbeving, dit is goed terug te zien in grote delen van de stad omdat er aardbeving resistent gebouwd moest worden, wat niet altijd in schoonheid is uitgedrukt. De binnenstad is zeker de moeite waard om te bezoeken het heeft een prachtig plein Plaza de Armes, met vele gezellige restaurantjes en cafeetjes en waar je ook heerlijk kunt eten.

Een heerlijk uiensoepje in brood
Een echte tomatensoep

Wat dachten jullie van dit heerlijke advocadobroodje

De fruit en groentes in Peru, hebben een zoveel meer indringende smaak dan wij hebben in Nederland, althans, dat denk je, maar misschien heeft het ook te maken met, in welke omgeving je bent. Wie heeft er niet eens wijn meegenomen uit Italië, Frankrijk of een ander Europees land omdat het zo lekker was, maar thuis gekomen, is de smaak dan toch anders. Meestal heeft dat te maken met de sfeer die je tijdens de vakantie had, lekker in het zonnetje en dat is anders dan thuis zitten eten met druilerig weer en de wijn die je meegenomen had uit Frankrijk of Italië. De omgeving zal er vast ook iets mee te maken hebben, althans dat gevoel heb ik, maar dat neemt niet weg, dat het hier heel lekker is. Voor wenvertrekken, ga ik even buiten kijken hie het weer is.

Even de temperatuur voelen, voordat we vertrekken naar de stad

Textielmuseum van Cusco
Een schitterend museum
Binnenplaats van het museum
Plaza de Armes in Cusco
Kerk en klooster
Prachtig klooster

We troffen hier twee heel leuke meisjes, nichtjes van elkaar uit Duitsland, Elisabeth uit Hamburg die na haar reis op 1 april gaat beginnen bij Henkel en Georgia uit Zuid Duitsland (sorry plaatsnaam vergeten) die nog stage gaat lopen in Zuid Amerika en daarna haar study gaat afmaken aan de universiteit in Duitsland. Een heerlijk gesprek zo maar ergens op een bankje in Cusco en met hen gesproken over de reis die zei maakten het bezoek aan Machu Picchu en hun vakantie, die over twee dagen afgelopen is.

Twee leuke meisjes uit Duitsland in Cusco

Je vind hier in Cusco, nog oude koloniale architectuur en oude inkaruines, verder kun je je er uren vermaken in de vele gezellige wijkjes die de binnenstad kent.

In 1911 werd niet ver van Cusco de Inkastad Machu Pucchi ontdekt en ontwikkelde Cusco zich als een belangrijk touristische centrum in Peru en een van die touristen zijn wij.

Af en toe een regenbui

Bedelen, is niet het juiste woord, maar er moet wel iets voor worden gedaan om geld op te halen en daar zijn ze in al die landen wel meesters in, maar in Peru is dat weer anders dan b.v. in Chile. Hier nemen ze heerlijk hun kind(eren) mee en de lama en gaan met touristen op de foto.

Met kind en lama
Of met de hele familie
Overal zie je ze lopen, dus best heel gezellig
Veel vrouwen met hun handelswaar

Wat ik heel bijzonder vind in Zuid Amerika, dat de vrouwelijke politie geweldig gekleed met schitterend mooie lakschoenen en niet met een armzalig petje zoals de polievrouwen er in Nederland uit zien. Waar blijf je met het ontzag voor de politie? Zij regelen hier in Peru, bijna alles in het verkeer en zijn ware acrobaten in het fluiten.

De vrouwelijke politie in Cusco

Hoogteziekte

Weet je dat ik een heel vreemde ervaring had, toen ik aankwam met het vliegtuig in Cusco! Ik voelde meteen, dat mijn ademhaling veranderde en ik af en toe liep te happen naar adem. Ook had ik hoofdpijn en dat is vijf dagen zo gebleven. Wel had ik het geluk, dat Gerard er ook last van had, ook al was dat in mindere mate. Als je snachts ligt te slapen en wakker wordt, omdat je naar lucht ligt te snakken, dan is dat heel apart en je begrijpt en weet je wat het  betekend astmatisch te zijn of om COPD patiënt te zijn. Heel gek, dat op een hoogte van ca. 3.400 meter je hele lichaam zich anders gaat gedragen. Je haalt twee keer normaal adem en dan ineens moet je happen naar adem en krijg je een gevoel, alsof je geen lucht krijgt, heel gek. We hadden er natuurlijk van alles over gelezen, maar je weet hoe dat gaat, je denkt dan vaak, ach dat overkomt alleen anderen. Maar nee, ik was voor 100% gevangen door de hoogteziekte. Natuurlijk, je weet dat je veel water moet drinken, je hebt medicatie meegenomen vanuit Nederland, je slikt om de zoveel uur paracetamol, je drinkt cocathee en je kauwt op cocabladeren, maar eigenlijk helpt niets en zou je terug moeten naar zeeniveau, maar je wil naar Machu Picchu dus, dan maar heel rustig wandelen en vijf keer stoppen en uitpuffen van hotel naar het centrum en dat op maar 1 kilometer. We hebben heel veel mensen, gezien en gesproken, die allemaal last hadden van hoogteziekte en wel terug hadden willen kruipen naar zeeniveau, maar Machu Picchu heeft zoveel aantrekkingskracht, dat je het ook wilt afmaken. Het was een zware vijf dagen, maar meer dan de moeite waard om eindelijk  Matchu Picchu te zien, een belevenis op zich.

Wel wil ik al die mensen, (vooral veel jongeren) die een trail doen, b.v. in 8-10 dagen, vanuit Coscu lopen naar Machu Picchu een hele grote pluim geven, want dat hebben we echt niet gedaan, want dat is echt heel zwaar.

Wij hadden ons geld niet uitgegeven in Bora Bora, maar zoals reeds eerder aan jullie verteld, (niet waarvoor) gereserveerd voor een heel mooie trip en dat is nu, naar Machu Picchu.

De taxi die ons naar de trein bracht

Onderweg stopte onze taxichauffeur om ons een foto van deze moedige bergbeklimmers te laten maken, die zoals je op de tweede foto ziet, hier blijven overnachten en de volgende dag weer afdalen.

Bergbeklimmers
Het hotel voor de bergbeklimmers
Reclame is overal
Prachtige dorpen in de bergen op weg naar Ollantaytambo
Schitterende natuur
Mooie bergruggen
Niet overal zijn er mooie gebouwen

We werden s’morgens afgehaald van ons hotel om 08.00 uur en gingen om 12.00 uur met de trein vanuit  Ollantaytambo door de Sacred Valley naar Aguas Calenties. In de trein kregen we een heerlijke lunch en was alles voortreffelijk geregeld. Vanuit  Aguas Calenties werden we met een bus baar Machu Picchu gereden en daar stond een gids op ons te wachten. Een jongeman, die ons zoveel wist te vertellen, dat we ondanks dat daar veel mensen lopen, je het gevoel hebt alleen met hem te zijn en je de hele geschiedenis van de Inka’s aan je voorbij ziet trekken. Geweldig!

Het ging vandaag wel weer een beetje beter met onze gezondheid, wat de ademhaling betreft en de hoofdpijn was voor een dag zo goed als weg, want je zit in Machu Picchu 1000 meter lager dan in Cusco en dat scheelt inderdaad heel veel.

Hoogwaardigheidsbekleders

Hoogwaardigheidsbekleders, kunnen een ramp voor cultureel bezit en de organisatie van deze culturele erfgoederen zijn.

Zoals het bezoek van koningin Sophia en Koning Carlos van Spanje in 1986, zij werden met een helikopter naar Machu Picchu gebracht. hier had de toenmalige president van Peru voor gezorgd, deze had opdracht gegeven een obelisk moest wijken en nooit meer op de plek kon worden teruggezet, omdat deze in “duizend” stukken was gezaagd. De obelisk, was een heiligdom van de Inka’s op een plek waar hun leven ooit was ontstaan.

Bil Gates, de man die voor velen toch een weldoener is, was kwaad, dat hij niet met de helicopter naar Machu Picchu mocht vliegen en liet dan ook duidelijk merken, door na 10 minuten weer te willen vertrekken vanaf Machu Picchu en waarschijnlijk nooit meer heeft gesproken over Machu Picchu.

Maar ook touristen kunnen een ramp zijn, om aan te dringen bij suppoosten/controleurs en met zwart geld de mensen omkopen voor een entreeticket. Er mogen normaliter per dag maar 2.500 mensen naar binnen, maar als de tickets uitverkocht zijn en jij wilt er in, dan is geld toch een manier om suppoosten/controleurs om te kopen, vooral in landen waar nog veel armoede heerst.  Er is nog al wat deining ontstaan, doordat een Duitse tourist op een bergtop achterover viel bij het maken van een selfie en te pletter viel, waar geen indentiteit van bekend was omdat hij waarschijnlijk zwart betaald had, omdat je n.l. in de meeste landen waar wij zijn geweest altijd je paspoort gekoppeld is aan je ticket en dat was bij deze man niet het geval.dus heeft het nog even geduurd voordat er bekend was, wie de dode man was.

Machu Picchu is gelukkig bewaard gebleven, omdat de Spanjaarden dit gebied tijdens de verovering van Peru, totaal over het  hoofd hebben gezien.

Aankomst op het station.
De trein
Een heerlijke lunch in de trein
Deze jonge man bracht ons naar de bus voor Machu Picchu
Machu Picchu  maar dan anders geschreven

We laten je nu een fotoreportage zien ove Machu Picchu en geniet er heerlijk van.

Ons begin
Onze gids

lama’s die niet spugen

De lama’s houden hier het gras kort

Thank you for the lovely day

Van hieruit gaan we om 18.30 uur met de trein terug, waar ons een diner staat te wachten, dus hebben we nog heerlijk de tijd om na een lekker kopje koffie rond te lopen in Aquas Calenties wat een geweldig leuk en gezellig dorpje is.

Onder het genot van een kopje koffie, alles aan je voorbij zien trekken

Zwaar werk, alles moet met de trein aangevoerd worden
Per handkar moet alles opgehaald en rondgebracht worden

In het gezellige dorpje, Aquas Calenties kwamen we twee erg aardige  vrouwen uit Lima tegen, Naomi en Jenny. Twee dagen later ontmoetten we elkaar weer in Cusco, om van toeval maar te spreken.

Jenny, Naomi en Trudy in AquaS Calenties
Prachtig, een foto gemaakt van het plein vanuit de kerk

Het leuke kerkje op het plein

Heel leuke vuilnisbakken
Prachtuge muurschildering
Heel leuke winkeltjes in Aquas Calenties

Op de terugweg, hadden we in de trein een heerlijk diner en het was er gezellig, met een vijftiental Australiërs.

Na het diner, was er in de lounge van de trein, heerlijke Zuid Amerikaanse muziek.

Twee dagen later de tweede ontmoeting met de dames uit Lima, die we ook hadden ontmoet in Aquas  Calenties

Naomi en Trudy in Cusco twee dagen later
Naomi en Gerard in Cusco twee dagen later

Het was een zeer enerverende week, veel beleefd, veel moois gezien, maar ook af en toe vreselijk ellendig gevoeld. We hadden een fantastisch hotel en er was voor de staf, niets teveel om het je naar de zin te maken. Het eten was er heerlijk en de service nog beter. We hadden een kleine lekkage op de badkamer, de volgende dag kregen we een andere kamer en de avond erop kregen we het eten aangeboden door het Sonesta Hotel, geweldig.

We zijn nu onderweg naar de hoofdstad Lima en zullen hier weer veel beleven, want het blijkt niet alleen een stad te zijn waar goed gegeten wordt, maar ook veel te zien is. Zien we jullie over een paar dagen weer in de hoofdstad van Peru, in Lima? Ik reken er wel een beetje op. Alvast een heel fijn weekend!

Please follow and like us: