Costa Rica,  Start: Nederland

119. Costa Rica een vreselijke vlucht

Hoe mooi is Costa Rica, een land waarop ik mij erg verheugd heb. Prachtige natuur en vooral een schitterende dierenwereld, dus veel Flora en Fauna. Vandaag gaan we Zuid Amerika verlaten en vertrekken naar Midden Amerika.

We werden door een broer van onze taxichauffeur die ons een dagje had rondgeleid door Peru, naar het vliegveld gebracht. Wel weer een mooie prijs afgesproken en hem voor het keurig op tijd zijn en het behulpzaam zijn met de bagage etc een leuke tip gegeven en daar was de man maar wat blij mee.

Het is altijd weer een tijd wachten op het vliegveld, maar die besteden we meestal goed, als er WiFi is, ga ik weer aan onze verhalen schrijven en als dat er niet is dan gaan we meestal lekker zitten lezen. Tegenwoordig weet je van te voren, of je een hapje in het vliegtuig krijgt en kijken we hoelang de vlucht gaat duren, anders eten we even iets op het vliegveld, want eten kopen in het vliegtuig is niet goed. Een beetje klef en veel troep wat je daar krijgt voor veel geld.

Onze bagage op de band

Grappig en geruststellend, als je vanuit je zetel in het vliegtuig ziet, dat je bagage meegaat, onze rugzakken keurig in een cover ingepakt, liggen op de band en worden het vliegtuig binnengebracht. Voor ons de eerste keer op al onze vluchten, dat we ein dat onze bagage het vliegtuig ingaat.

Nog even vliegen boven de zandbak van Peru
Heerlijk helder………….

Het is prachtig helder weer, maar schijn bedriegt. Ik heb nog nooit zo’n wilde vlucht meegemaakt, dit heeft natuurlijk alles te maken met de warme lucht die boven de evenaar opstijgt en bij de keerkringen weer afkoelt en weer daalt. Het is niet altijd even erg, want het is de ene keer warmer dan de andere keer, maar ik kan je zeggen prettig was het niet. De stewards en stewardessen, werden op deze vlucht zeker zeven keer door de captain gesommeerd om te gaan zitten en het serveren van drankjes en eten te staken.

Hier was ik nog rustig, want dat was voordat de vlucht echt was begonnen.

Nu kan ik niet inschatten, hoeveel het precies is, maar een  keer zakte het vliegtuig zeker 30-50 meter en ik kan je vertellen, iedereen schreeuwde en ik zelf had een gevoel daar ga je. Dit was de eerste keer dat ik dit in mijn leven meemaakte. Ik heb in mijn leven, zeker meer dan 400 vluchten meegemaakt, maar nooit zo’n heftige ervaring meegemaakt, dus dit was een buitengewoon rare en slechte vlucht.

Aankomst boven Costa Rica in Midden Amerika
Wat een golfplaten op de daken.

Ik schrok wel van alle golfplaten, die je op de huizen ziet liggen vanuit het vliegtuig tijdens de landing. Maar onderweg naar ons eerste hotel in San Jose, de hoofdstad van Costa Rica, was getal niet zo veel beter, totaal geen mooienstad.

Gek he dat deze bedrading zelfs tot in Midden Amerika voorkomt.

We werden in het hotel goed geholpen, ook met de huurauto, althans dat dachten we. We hadden extra dicht bij de luchthaven een hotel genomen, om daar de volgende dag een auto te huren.

Ons hotel in de avonduren

Maar het hotel ging ons hierbij helpen. We konden onze huurauto de volgende morgen rond 10 uur verwachten. Er kwam een heel aardige man, van oorsprong van de Nederlandse Antillen, maar sprak niet veel Nederlands. Schrik niet, we kregen waarschijnlijk het kleinste autootje van Costa Rica, want onze rugzak kon niet in de kofferbak, terwijl we beide rugzakken altijd achterin willen hebben, om niet met een ingetikte ruit willen zitten, want daar wordt juist voor gewaarschuwd, dus hebben we die geweigerd en samen met het hotel naar een ander verhuurbedrijf gezocht naar een auto waar de rugzakken wel in konden en vonden deze bij verhuurbedrijf Alamo en konden eindelijk rond twaalf uur vertrekken naar het kustgebied bij Jaco.

Ons kenteken gaf aan, dat we blij waren met deze auto
Een e hte bosbrand

We maakten zelfs een echte bosbrand mee en dat is best wel een angstige belevenis. We hadden sterk het gevoel, dat hier veel word platgebrand, om zo de grond te ontginnen voor landbouw o.i.d. omdat we dit op onze reis veel vaker zijn tegengekomen.

Veel mensen op de been om te blussen

Wel een beetje tricky al dat vuur zo dichtbij

Zeer ongezellige stranden in de plaats Jaco

Het strand in de plaats Jaco, viel ons vreselijk tegen en er was niets waar je gezellig even lekker kon zitten of liggen en redelijk weel vuilnis. De plaats Jaco, was op zich nog erger, wat een troep.

Het strand in Jaco

Het strand in Jaco, is prachtig breed, maar echt vies. De huizen die er als halve ruïnes uitzien, zijn volgepakt met vuilnis, dat ook vreselijk stonk, dus heerlijk om zo aan het strand te liggen is er niet echt bij. Voor de tourist wordt er weinig gedaan.

Wat zou je hier toch een geweldig strand van kunnen maken met ligstoelen etc.

Nog even een mooi bosje electriciteitsdraad

Alles slordig afgebouwd

Veel viezigheid overal

Het is jammer, dat een plaats als Jaco, waar we de eerste nacht verbleven  niets te bieden heeft, terwijl het in vele verhalen op internet als een toch redelijk luxe badplaats wordt aangeduid, maar niets van dat alles. Ook vinden wij de mensen hier tot nu toe niet zo geweldig aardig en gastvrij, want het tweede hotel waar we kwamen, hadden we het gevoel niet erg welkom te zijn. De dames achter de bali van de receptie waren zeer onvriendelijk.

Costa Rica moet beslist nog heel wat mooier worden dan wat we tot nu toe hebben gezien, dus laten we ons de  volgende dagen in de positieve zin verrassen.

We gaan onze tweede dag op Costa Rica, na een fikse wandeling en wat te hebben gegeten in het hotel, maar lekker op tijd naar bed, om morgen met frisse moed te beginnen aan een trip die wel wat moois van Costa Rica zal laten zien.

Please follow and like us: