Canada,  Start: Nederland

137. Vandaag gaan we van Vancouver, naar Whistler, Kamloops, Bannf, Jasper, Vancouver

Vandaag vertrekken wij met de bus vanuit Seattle naar Vancouver op het vasteland in Britisch Columbia. Een van de laatste etappes naar het einde van onze wereldreis. Wij gaan van het vaste land van Canada, naar Vancouver eiland en daarna weer terug naar Vancouver stad, waarvandaan we over 3 weken vertrekken voor de cruise naar Alaska.

Vancouver, ooit ontdekt in 1792 door George Vancouver wiens voorouders uit het Drentse Coevorden kwamen, het kasteel van de familie van Coevorden  staat nog steeds in het Drentse Coevorden.

Gerard let goed op de bagage

Het prachtige station van Seattle

De bus die ons van Seattle naar Vancouver bracht
De grens tussen Amerika en Canada
Britisch Columbia in Canada
Heerlijk eten bij de Japanner in Vancouver
We gaan natuurlijk wel met stokjes eten

Wij zaten in een hotel, vlakbij het stadion waar vanavond een voetbalwedstrijd werd gespeeld en buiten het stadion was het heel erg gezellig. Een voetbalwedstrijd tussen Vancouver en Portland USA, deze wedstrijd werd gewonnen door Vancouver met 1-0. Het was een schitterend feestje, met bands voor het stadion en ook dat is leuk, om zo met je neus in de boter te vallen.

Prachtige beelden van gehandicapten sporters

We hadden ook hier een prima hotel
Ook hier moet gegeten worden

We hebben hier weer een paar dagen voor ons zelf uitgetrokken en vertrekken overmorgen naar Wisthler, waar ik al zo vaak over had horen vertellen, door de familie van Gerard, door Gerard zelf en ook door Marc, die hier afgelopen jaar nog was geweest, dus zij hadden mij nieuwsgierigheid wel gewekt en ik laat me dan ook heerlijk verrassen. De ochtend voor ons vertrek naar Wisthler halen we de auto op, die we pas weer gaan inleveren als we naar het cruiseschip gaan. Het prettige is, dat we de auto af kunnen leveren in dezelfde terminal, waar we dan direct met een lift naar boven kunnen om aan de Cruise te beginnen, heerlijk en weinig gesjouw, de mensen van de Cruise Maatschappij, halen de bagage bij de auto vandaan en alles is heerlijk geregeld.

Vancouver stad vind ik leuk, omdat het niet een stad is waar alles op een hoop loopt, maar heeft iets van een stad met een dorps gevoel, hoe zeg je dat, wat rustiger en het is er niet zo hectisch. Misschien aan de kade waar de grote Cruise schepen aanleggen iets meer, voor in- of uitlading van de oude of nieuwe gasten.

In Vancouver wonen erg veel Chinezen, het blijkt n.l. dat er al heel wat jaren Chinezen in Canada wonen, nog uit de tijd van de aanleg van de spoorlijn in Britisch Columbia. Op 28 februari 1886 reed hier de eerste trein. Er is een fantastisch openbaar vervoernet in Britisch Columbia, voor vracht en personen vervoer. Hiervoor hebben 15.000 mannen hoofdzakelijk chinezen aan deze spoorlijn gewerkt, een groot deel van de Chinezen is na het voltooien van de spoorlijn niet teruggekeerd naar China. Daarom heeft Vancouver een grote Chinatown.

Goederenvervoer per spoor

Momenteel komen er sinds een paar jaar heel veel Chinezen uit Hong Kong, die daar weg willen i.v.m. de invloed die China hier wil uitoefenen op Hong Kong, na de teruggave door Engeland van Hong Kong aan China. Deze Chinezen, blijken het liefst met hele pakken zwart geld te komen, maar dat is volgens  het bankwezen niet mogelijk, maar de Chinezen willen graag voor hun zwarte geld een huis kopen en er blijven wonen. De huizenprijzen zijn voor de normale Canadees veel te hard gestegen en kunnen zich geen fatsoenlijk huis meer permitteren, omdat die er niet meer zijn.

Fietsen is ook hier goed mogelijk
Veel watervliegtuigjes
De haven van Vancouver met de Nieuw Amsterdam

Deze gans blijft hier gewoon zitten
Een prachtige stoomklok
De haven in Vancouver
Leuke winkels in Vancouver maar geen connectie met Bardot in Enschede

Radiostation
Deze rijden ook voor bij ons hotel
Op weg naar Whistler
Bungy jumping

Ook hier weer een fantastisch hotel
Het weer zat een beetje tegen
Maar wel een schitterend terras
Nooit op dit trapje gestaan in mijn tijd met het schaatsen, maar toch leuk dat het nu kan
Whistler , wat een leuk stadje

Ook al is het niet het mooiste weer van de wereld, je komt hier ogen en oren tekort. Sneeuw, Gletsjers, Watervallen, en wat te denken van de beren, helemaal te gek om deze in het echt tegen te komen. Als je over de wegen rijdt in Canada en daar staan ergens auto’s aan de kant van de weg, stop dan ook, dan zijn er beslist beren te zien, maar we gaan nog eerst lekker eten en een nachtrust verder vertrekken we morgen richting Kamloops, waar we een tussenstop maken richting Lake Louise en Banff.

Heerlijk genieten van de jonge mensen die zijn wezen skiën
Lekker iets uitzoeken om te eten en te drinken
Wat leuk om midden in het voorjaar de ski’s te zien

Vanuit  Whistler vertrekken we via Kamloops naar Banff. Zo te horen moet je Banff bezocht hebben. Kamloops is een wat grotere plaats, heeft niet zo heel veel te bieden, maar lopen toch maar even door de winkelstraat en dat is het dan ook wel.

Jammergenoeg veel regen
Er wordt wel gewaarschuwd voor beren, maar verboden te schieten
Enkele lawine’s zie je nog gedeeltelijk aan de kant van de weg
Veel dor en dood hout
Prachtige kleuren van de meren
Mooie lange watervallen
Prachtig deze met sneeuw bedekte bergen

Wat was dit een geweldige weg om te rijden, we hadden vandaag prachtig weer en kwamen zo langs Lake Louise. Gerard wilde de volgende dag naar Lake Louise, vanuit Banff, maar dan is dat ca. 75 kilometer terugrijden. Nu was het even 1 kilometer van de snelweg af en je bent er. Dus gingen we vandaag ook alvast een kijkje nemen, want het weer was schitterend. Puur genieten, kijk zelf.

Op weg naar Lake Louise

Lake Louise was nog helemaal met ijs bedekt
Genieten van het mooie weer aan Lake Louise

Er lag nog veel sneeuw

Een schitterende blauwe lucht
Het was hier puur genieten
Bedankt voor het bezoek aan Lake Louise

Naar Banff, wat het nog 75 kilometer rijden en we waren blij dat we Lake Louie vandaag hebben bezocht, want de volgende dag hing de bewolking bijna tot op de grond en zagen we de toppen van de bergen niet meer, dus hadden we gewoon geluk gehad, om dit direct te doen en niet meer 75 kilometer terug rijden, naar een dicht bewolkt Lake Louise.

In Banff namen we weer een heerlijk rustdagje  en dat beviel goed. Ons hotel lag net buiten het stadje, dus maakten we een flinke wandeling heen en terug, dus hadden we onze gymnastiek voor die dag ook weer gehad. Banff is een erg leuk wintersport stadje en daar konden we heerlijk genieten, d.w.z. dat ik mij een paar mooie truien kon kopen bij  Helly Hansen, die ik vroeger  al in Noorwegen kocht. Helly Hansen blijkt nu overgenomen te zijn door een Amerikaans bedrijf, maar wil dezelfde kwaliteit behouden. Ik had mij in Amerika al een trui en een paar schoenen van het merk gekocht, met 30% korting en dat beviel zo goed, dat ik er nu wat bij gekocht heb, met ook weer 30% korting.

Aankomst in Banff
Een stevig ontbijtje in Banff

Waar een fiets niet goed voor is
Een goed idee, als je in de horeca maar 1 toilet hebt

We verlaten Banff richting Columbia IcefieldWe vertrokken vanuit Banff, waar we het erg naar de zin hebben gehad, zeker de moeite waard om te bezoeken twee nachtjes is wel noodzakelijk, omdat het n.l. heel leuk i , een echt wintersportplaatsje, dat ook in de zomer heel gezellig is.!!!!

Onderweg naar de Columbia Icefeeld, waar je wel echt schrikt hoever hier de gletsjers zijn teruggetrokken, meer dan honderden meters en dat alleen door de opwarming van de aarde.

Entree moet er wel betaald worden in de meeste National Parks
Niet lang na ons vertrek uit Banff, de eerste zwarte beer, helaas niet erg duidelijk
Lange wegen naar de Colombian Icefeelds
Het kwik gezakt tot 3 graden

Ineens zag ik een moeder beer met jonkies, die zijn kids echt beschermde, de man achter mij in de camper was zo opgefokt en boos dat we even bleven staan om foto’s te maken, maar daar hadden wij lak aan, eindelijk de beren dichtbij waarom zouden wij dan doorrijden. Hij haalde ons later erg boos in maar dat moest hij bekopen met een wegafzetting, want de mensen waren de weg aan het teren, dus hebben we bijna een 20-30 minuten moeten wachten, dus dat was nog vervelender voor hem.

Een moeder beer met 2 kids
Mam beer en de kids moesten wel even oversteken

Aangekomen bij Colombian Icefield, erg mooi om te zien, maar ook triest dat de gletsjers zover zijn teruggetrokken. Hoe lang zullen de gletsjers nog blijven bestaan, wij zullen het misschien niet meer beleven, maar als je leest hoeveel meter per jaar deze teruggedrongen worden schrik je toch wel.

Een tekening van de Columbian Icefield

De echte gletsjers

Hoe mooi is dit
Op weg van de Colombian Icefeelds naar Jasper
Onderweg naar Jasper, waar een klein flesje water $ 5,00 kost
Dan maar niet
Prachtig in het vizier

Nog een keer een gelukje en zagen we nogmaals een prachtige beer, voordat we in Jasper aankwamen.

We hadden een leuke overnachting bij een Chinese mevrouw en het zag er geweldig uit. Ook was er een gezellig plekje om zelf in de keuken even wat eten te maken, want het lijkt leuk elke daag uit te gaan eten, maar soms vinden we het heerlijk zelf wat te kunnen maken.

Jasper

Lekker even thuis eten

Vandaag gaan we van Jasper naar Kamloops, waar we al een keer eerder hebben overnacht. De afstanden zijn zo groot in Canada dat je wel eens twee keer in dezelfde plaats moet overnachten.

Er zitten reeds dik 100 kilometers op nu nog de laatste 341 km.

In het hotel dat we hadden geboekt in Kamloops was er zoveel lawaai, dat horen en zien ons verging. Het hotel was omgetoverd voor kinderen van Rotary ouders, die hier een sportweekend in Kamloops hadden. Er was zoveel lawaai, maar ook zoveel onrust, dat een van de kinderen mijn IPad uit Gerard’s handen liep en dat liep niet zo leuk af, want de totale glasplaat was kapot. Toen Gerard de IPad oppakte en weer omhoog keek was het kind allang verdwenen en niemand van de ouders zei er iets over, dus hielden wij ook maar onze mond. We gaan kijken of we er een nieuwe glasplaat op kunnen laten zetten, maar ik kan er gelukkig nog mee werken.

Mijn kapotte IPad glasplaat
Radio NL in Kamloops
De foto is te laat gemaakt, maar we hadden trek in Chinees en het was lekker

Na onze overnachting in Kamloops,  vertrekken we weer naar Vancouver stad, waar we in een schitterende RB&B gaan slapen en daar kan ik mij nu al op verheugen. Wat was het heerlijk om van Kamloops naar Vancouver stad te rijden. Natuurlijk was de natuur schitterend in dit gedeelte van Britisch Columbia, maar nu vinden we het ook wel weer prettig wat aan de zee te zijn.

Met voor ons de Lions Gate Bridge naar Vancouver North
De verbindingsbrug van Vancouver stad naar Vancouver North
Bij het appartement een heerlijke bloemenpracht

We werden op het terras onder ons verrast door een Rangoon, of liever gezegd een wasbeer. we hebben zeker een uur dit beestje gevolgd, fantastisch om te zien.

We hadden een heerlijk terras
Een terras lager een schitterende wasbeer

Heel apart, maar grote klauwen

Nadat we heerlijk van het zonnetje, de wasbeer en een drankje hadden genoten, hadden we het gevoel dat we eerst eens een keer een bubbelbad zouden gaan nemen en dat was verrukkelijk, waarna we ons geweldige bed in doken, want morgen gaan we immers de familie van Gerard ontmoeten, al zullen we die niet allemaal tegelijk zien, maar de komende dagen zullen er vele verhalen zullen worden verteld, want Tante Anny verheugt zich er op om na haar 62 jarig verblijf in Canada te hebben gewoond, weer eens ouderwets met ons in het Twents te kunnen praten.

Heerlijk bubbelen

Wat denken jullie zouden we het hier een nachtje in vol kunnen houden?

Twee heerlijke bedden

Wij gaan morgen naar Gerard’s  familie op Vancouver eiland en nemen jullie graag mee, dan gaan we iedereen die wij hebben gesproken en gezien, persoonlijk aan jullie voorstellen. Ik verheug mij er op en ik hoop jullie ook. See you

Please follow and like us: